Diabetyk | Odżywanie

DIETA DLA ZDROWEJ I PIĘKNEJ SKÓRY

Zapoznając się z tabelą 2., łatwo zauważyć, że warzywami najbogatszymi w witaminę C są: natka pietruszki, papryka czerwona, jarmuż, chrzan, brukselka, papryka zielona, brokuły, kalafior, szpinak, kalarepka, różne gatunki kapusty. Już 50–190 g warzyw z tej grupy pokrywa dzienne na nią zapotrzebowanie. Wiele pozostałych warzyw również zawiera duże ilości tej witaminy. Zdrowym źródłem witaminy C mogą być też soki pomidorowy i wielowarzywny.

Dieta dla zdrowej i pięknej skóry. Diabetyk.pl, dieta, odżywianie, zdrowe żywienie, cukrzyca, odchudzanie, zdrowa dieta, życie z cukrzycą

Do owoców najbogatszych w witaminę C należą: porzeczki czarne, truskawki, poziomki, kiwi, owoce cytrusowe, porzeczki czerwone i białe, maliny, mango, agrest. Sporo witaminy C zawiera również wiele innych owoców, a także soki, głównie z owoców cytrusowych i z czarnych porzeczek. Ponieważ diabetycy powinni kontrolować ilość przyjmowanych cukrów prostych (a takie zawierają soki owocowe i owoce), dlatego poleca się im wybieranie świeżych owoców w ograniczonej ilości zamiast soków owocowych. Nie ulega wątpliwości, że najzdrowszym źródłem witamin są warzywa i do ich konsumpcji zachęcamy naszych czytelników.

W czasie przygotowywania posiłków dochodzi do znacznej utraty witaminy C. W trakcie gotowania warzyw straty te wynoszą 50%, w czasie duszenia 30%, zaś gotowanie owoców powoduje 75% strat. Z kolei mrożone warzywa i owoce zachowują duże ilości witaminy C.

Witamina E zwana jest „witaminą młodości”. Zabezpiecza błonę otaczającą każdą komórkę przed wniknięciem wolnych rodników, przez co zapobiega starzeniu się skóry i przedwczesnemu pojawieniu się zmarszczek, może nawet częściowo je wygładzać.

Produkty polecane jako źródła witaminy E przedstawiono w tabeli 3.

Zalecana dzienna norma na witaminę E (w przeliczeniu na µg ekwiwalentu α-tokoferolu) dla kobiet i mężczyzn wynosi 10 mg.