Dieta o zmniejszonej ilości białka

W diecie diabetyka bardzo ważne jest liczenie ilości spożywanych węglowodanów (aby utrzymywać glikemię w normie) oraz tłuszczów (by nie przeciążać układu sercowo- naczyniowego), a często też liczenie kalorii w celu zachowania należnej masy ciała. Niekiedy chory musi zwracać baczną uwagę również na ilość i jakość zjadanego białka.

Przedstawiamy praktyczne informacje, mające na celu pomóc pacjentowi w realizacji diety ubogobiałkowej. Zamieszczone w tekście tabele zestawiają: zawartość białka w 100 g wybranych produktów; ilość białka w całodziennej diecie w zależności od masy ciała pacjenta (takiej masy ciała, która jest dla niego prawidłowa) i zalecanej dla niego ilości białka na 1kg masy ciała na dzień.

Normy ilościowe

Eksperci Instytutu Żywności i Żywienia w zaktualizowanych normach żywienia dla ludności Polski zaproponowali zalecane spożycie białka (norma RDA) dla kobiet i mężczyzn ≥ 19 roku życia w wysokości 0,9 g/kilogram masy ciała na dobę, gdzie przez „kilogram masy ciała” rozumie się kilogram masy należnej, a nie masy faktycznej. Jednocześnie eksperci zalecają, aby białka stanowiły 10–15% kaloryczności diety.

Białko w diecie osób z cukrzycą

Zaleceniach klinicznych dotyczących postępowania u chorych na cukrzycę 2009, Polskie Towarzystwo Diabetologiczne (PTD) zaleca, aby udział energetyczny białek w diecie osób z cukrzycą (dla tych, u których nie występuje wydalanie białka z moczem) wynosił 15–20%. Większa zawartość białka w diecie diabetyków w porównaniu do odżywiania się osób bez cukrzycy wynika z zalecenia zmniejszania zawartości węglowodanów w przypadku cukrzycy.

Zgodnie z rekomendacją PTD stosunek białka zwierzęcego do białka roślinnego powinien wynosić co najmniej 50:50%. Istnieją jednak choroby, m.in. nefropatia cukrzycowa (jak też niezależne od cukrzycy), w których zalecane jest zmniejszenie ilości białka dostarczanego organizmowi wraz z pożywieniem.

W przypadku, gdy konieczne jest wprowadzenie diety o zmniejszonej zawartości białka, pacjent powinien uzyskać od lekarza takie informacje, jak: zalecana dla pacjenta, dobowa ilość białka w gramach na jeden kilogram prawidłowej masy ciała oraz jaka jest ta jego prawidłowa waga. W komponowaniu posiłków ubogobiałkowych niezbędna jest też wiedza dotycząca zawartości ilości białka w poszczególnych produktach spożywczych (tu pomocne są tabele wartości odżywczej, które można kupić w dobrze zaopatrzonych księgarniach lub przez internet).

Jak obliczyć prawidłową masę ciała?

Prawidłową masę ciała można wyliczyć ze wzoru na wskaźnik masy ciała, tzw. wskaźnik BMI (Body Mass Index). Dla przypomnienia: BMI między 18,5 a 24,9 kg/m2 oznacza prawidłową masę ciała. Aby dowiedzieć, jaki jest dla danego pacjenta zakres prawidłowej masy ciała, należy obliczyć dla jakich wartości masy ciała BMI mieści się między 18,5 a 24,9 kg/m2. BMI oblicza się ze wzoru:

BMI = Waga (kg) / Wzrost (m)²

Zakres prawidłowej masy ciała wyliczamy następująco:

Prawidłowa masa ciała = 24,9/ wzrost (w metrach) × wzrost (w metrach)
​Prawidłowa masa ciała = 18,5/ wzrost (w metrach) × wzrost (w metrach)

Jak obliczyć ilość zjadanego białka?

Jeśli nasza dieta przewiduje 0,8 g białka na kg masy ciała, to dla osoby o masie prawidłowej, np. 70 kg, ilość białka wyniesie 56 g dziennie. Korzystając z tabeli 1., można wyliczać, ile produktów można spożyć w ciągu dnia, aby nie przekroczyć tych 56 g białka.

Natomiast w tabeli 3. podano przykładowe ilości różnych produktów, które w sumie dają taką ilość białka. Używając tych dwóch zestawień, można zamieniać jedne produkty na drugie, pamiętając, by zmian dokonywać w ramach danej grupy, czyli produkty mięsne na produkty mięsne, zbożowe na zbożowe, mleczne na mleczne.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

NAJNOWSZE

Skip to content