Diabetyk | Odżywanie

JAGODY CZARNE

Jagody, świeże i mrożone, to bardzo polecane dla osób z cukrzycą i/lub nadwagą, źródło flawonoidów. Oprócz dużej ilości antocyjanów (należących do przeciwutleniaczy) zawierają też sporo witamin C, E oraz potasu, żelaza, cynku, manganu.

W czasie sezonu osoby z cukrzycą mogą jeść jagody nawet codziennie, ale w kontrolowanej ilości, wliczonej w zalecaną dzienną pulę wszystkich owoców (nie więcej niż 300 g).

Jagody należą do owoców o średniej kaloryczności – 100 g dostarcza 45 kcal. Diabetycy powinni jednak kontrolować ilość spożywanych jagód ze względu na zawarte w nich węglowodany i pamiętać, że optymalna codzienna ilość owoców to około trzy porcje po 100 g. W 100 g jagód znajduje się 12 g węglowodanów ogółem, z czego 3,1 g to błonnik (opóźnia wzrost stężenia glukozy we krwi po posiłku), a 8,9 g – węglowodany przyswajalne (czyli 0,9 WW). Jagody są bogatszym źródłem błonnika niż wiele innych owoców.

Jagody czarne, diabetyk.pl, cukrzyca odżywianie, dieta, zdrowe żywienie, odżywianie, życie z cukrzycą, zdrowa żywność, diabetyk, żywienie w cukrzycy

Aby wartość glikemii zbytnio nie wzrosła, węglowodany zawarte w jagodach, podobnie jak we wszystkich innych owocach, należy wliczać do zaleconej przez lekarza lub dietetyka dziennej puli węglowodanów. Jagody lub inne owoce zjedzone razem z posiłkiem powodują mniejszy wzrost stężenia glukozy we krwi niż spożywane między posiłkami.

100 g jagód zawiera:

białko roślinne (0,8 g/100 g) w niewielkiej ilości,
minimalną ilość tłuszczu (0,6 g w 100 g) i zero cholesterolu,
specyficzny węglowodan, który zapobiega przywieraniu bakterii coli do ścianek pęcherza moczowego i dróg moczowych, co zmniejsza ryzyko wystąpienia infekcji,
witaminę C (14,4 g/100 g, czyli 20% dziennego zapotrzebowania) – przeciwdziała infekcjom i przeziębieniom, przyspiesza wyleczenie zakażeń bakteriami i wirusami, niszczy wolne rodniki powstające w organizmie, chroni „zły” cholesterol przed utlenianiem, dzięki czemu zmniejsza jego zdolność do wywoływania miażdżycy,
witaminę E – w dużej ilości (w 100 g 1,84 mg – ilość ta pokrywa 18–20% dziennego zapotrzebowania na wit. E),