Pożegnaj zbędne kilogramy

Mając na uwadze, iż wiele osób z każdym początkiem roku podejmuje się różnych karkołomnych, wręcz heroicznych postanowień i planów, postanowiliśmy napisać o czymś, co stosunkowo łatwo wyartykułować, a niezwykle trudno wprowadzić w życie. Zwłaszcza gdy jest się diabetykiem, którego wskaźnik masy ciała jest za wysoki, czyli powyżej 25 kg/m2. Truizmem będzie stwierdzenie, że okres karnawału nie zawsze sprzyja stosowaniu prawidłowej diety.

Cukrzyca jest schorzeniem o charakterze przewlekłym, którego nie można całkowicie wyleczyć, ale w trakcie leczenia dążymy do tzw. dobrego wyrównania cukrzycy, czyli jak najlepszych wartości, m.in. glikemii, ciśnienia tętniczego krwi, cholesterolu i masy ciała. Wszystkie te wymienione parametry każdy diabetyk może i powinien kontrolować we własnym zakresie. Ale niezbędna jest do tego duża dyscyplina i samokontrola.

CHUDNIJ Z GŁOWĄ – NIE STOSUJ DIETY „CUD”

Każda osoba z cukrzycą w całodziennym menu powinna dostarczać w posiłkach produkty nie tylko o ściśle określonej wartości energetycznej, ale także o odpowiedniej wartości odżywczej. Zapotrzebowanie energetyczne zawsze ustalamy indywidualnie.
W przypadku osób otyłych bądź z nadwagą, w celu osiągnięcia oczekiwanego efektu niezbędne jest zapewnienie ujemnego bilansu energetycznego, czyli przez ściśle określony czas należy dostarczać z pożywieniem mniej energii niż potrzeba do funkcjonowania organizmu. Znacznie łatwiej jest osiągnąć ten efekt, jeśli zapewnimy sobie odpowiedni systematyczny wysiłek fizyczny.

W odchudzaniu walka toczy się o redukcję ilości tkanki tłuszczowej zgromadzonej w nadmiarze we własnym ciele. Niestety niektóre „diety cud” – jakoby gwarantujące spektakularną utratę nadmiernych kilogramów w ciągu tygodnia czy kilkunastu dni – bazują na niewiedzy i naiwności ludzkiej. Decydując się na nierozważny krok w stronę „cudu”, w efekcie wiele osób robi sobie krzywdę, narażając się co najmniej na odwodnienie i utratę witamin i składników mineralnych (niedobory).

Nie bez kozery postuluję chudnięcie z głową”, większość bowiem problemów otyłych osób z cukrzycą (i nie tylko) zaczyna się właśnie „w głowie” i tkwi w przyczynach psychologicznych, często w emocjach itp.

Wielu z moich pacjentów podchodzi do zagadnień przestrzegania diety z zupełną ignorancją. Inni zbyt przesadnie myślą o jedzeniu, co kończy się nerwowym i systematycznym przeglądem zawartości lodówki, albo wręcz przeciwnie – przez cały dzień nie pamiętają o posiłkach i nadrabiają wszystko wieczorem. Zarówno jedna, jak i druga postawa mogą być zgubne w skutkach – nieoczekiwany przyrost masy ciała gwarantowany!

Zasady leczenia dietetycznego osób z cukrzycą zazwyczaj ustalane są indywidualnie. Ich żywienie nie musi być obecnie aż tak bardzo rygorystyczne, jak uważano jeszcze kilkanaście lat temu. Planowanie posiłków i kontrola ilości oraz rodzaju pożywienia, które pacjent zjada każdego dnia, jest podstawą racjonalnego sposobu żywienia. Dotyczy to wszystkich, a zwłaszcza diabetyków.

ZGUBNE SKUTKI DODATNIEGO BILANSU

Dodatni bilans energetyczny, czyli dostarczanie wraz z pożywieniem nadmiernej ilości kalorii w stosunku do codziennej aktywności fizycznej, a de facto – nadmiaru pożywienia – u diabetyków prowadzi do wzrostu stężenia glukozy we krwi, rozwoju nadwagi i otyłości, które z kolei mogą być czynnikiem powodującym zmniejszenie wrażliwości na insulinę oraz znacznie zwiększać ryzyko rozwoju wielu chorób. Natomiast spadek masy ciała (nawet o 5–10%) prowadzi do obniżenia poziomu glukozy we krwi i pozwala zmniejszyć dawki leków przeciwcukrzycowych, w tym insuliny.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

NAJNOWSZE

Czosnek

Czosnek Czosnek jest skoncentrowanym źródłem witamin, składników mineralnych i flawonoidów.

Czytaj więcej »
Skip to content