Oleje zamiast innych tłuszczów

Zdrowe są wszystkie oleje

W związku z walorami zdrowotnymi oleju rzepakowego i oliwy z oliwek, właśnie ich powinniśmy głównie używać jako tłuszczu dodanego do potraw; w mniejszym zaś stopniu innych olejów. Oleju rzepakowego i oliwy z oliwek można używać zarówno na zimno do surówek i sałatek, jak do pieczenia, duszenia, krótkiego smażenia. Olej użyty do smażenia nie powinien być ponownie zastosowany, trzeba go wyrzucić. Wszystkich pozostałych olejów (ze względu na dużą zawartość w nich wielonienasyconych kwasów tłuszczowych) można używać tylko na surowo, czyli do surówek i sałatek.

Pamiętajmy jednak, że olej jest też tłuszczem, więc trzeba go spożywać z umiarem. Wystarczająca jego ilość to 2-3 łyżki dziennie (dla osób bez nadwagi), wykorzystane do surówek i sałatek, do duszenia warzyw, do pieczenia mięsa. W tabeli 2. podano zawartość jednonienasyconych, wielonienasyconych i nasyconych kwasów tłuszczowych w poszczególnych rodzajach olejów.

mgr Aleksandra Cichocka

Zakład Profilaktyki Chorób Żywieniowozależnych z Poradnią Chorób Metabolicznych, Instytut Żywności i Żywienia; Zakład Medycyny Zapobiegawczej i Higieny, WUM