Owocowa wiosna

OWOCE MROŻONE: ŚWIEŻE CZY GOTOWANE?

Proces gotowania owoców powoduje utratę przez nie znacznych ilości witamin (tabela 5.): najwięcej witaminy C – aż 75%, pozostałych– 10-30%. Z tego względu należy jeść je raczej na surowo, a nie w postaci gotowanej.

PROPOZYCJE ZASTOSOWANIA MROŻONYCH OWOCÓW W KUCHNI

Możesz:

  • po prostu zjeść je po rozmrożeniu,
  • robić koktajle z chudym mlekiem, jogurtem lub kefirem,
  • posypać, np. jagodami, malinami czy truskawkami, chudy jogurt, kefir lub zsiadłe mleko,
  • dodać je do sera białego, twarożku homogenizowanego czy serka granulowanego (owoce po prostu mieszamy z serkiem lub miksujemy),
  • zmiksować je i dodać do wody mineralnej,
  • przygotować z nich sałatki lub mrożone owoce dodać do sałatki z owoców świeżych,
  • dodawać je do surówek warzywnych, np. żurawiny do surówki z selera naciowego,
  • przygotować z ich dodatkiem ryż brązowy, makaron lub kaszę, np. jaglaną,
  • zrobić z nich nadzienie do pierogów lub naleśników,
  • zrobić z nich galaretkę z owocami,
  • dodać je do budyniu,
  • zrobić z nich kisiel.

Owoce mrożone zawierają duże ilości przeciwutleniaczy osłabiających aktywność cholesterolu frakcji LDL. Warto więc wzbogacić dietę w produkty bogate w te składniki, ponieważ diabetycy częściej chorują na generowaną nią miażdżycę niż osoby bez cukrzycy. Codzienne posiłki obfitujące w potas i magnez pomogą w uregulowaniu podwyższonego ciśnienia tętniczego krwi.

Ponieważ mrożone owoce dostarczają dużo węglowodanów przyswajalnych, należy je wliczać do dziennej puli węglowodanów.

Na zakończenie ważna uwaga: sprawdzajcie podany na opakowaniu sposób przechowywania mrożonki, nie zamrażajcie produktu już rozmrożonego.

mgr Aleksandra Cichocka

Zakład Profilaktyki Chorób Żywieniowozależnych
z Poradnią Chorób Metabolicznych, Instytut Żywności i Żywienia

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

NAJNOWSZE

Czosnek

Czosnek Czosnek jest skoncentrowanym źródłem witamin, składników mineralnych i flawonoidów.

Czytaj więcej »
Skip to content