Płatki owsiane

Można nazwać je dietetyczną gwiazdą wśród produktów zbożowych. Są one polecane wszystkim, ale szczególnie osobom z cukrzycą, również tym, które się odchudzają.
Kaloryczność płatków owsianych, podobnie jak wszystkich produktów zbożowych jest stosunkowo duża, ale dzięki dużej zawartości błonnika (7 g w 100 g) zjedzenie ich zaspokaja uczucie głodu na długi czas. Za cenę 110 kcal z 2 łyżek płatków plus 60 kcal ze 150 ml chudego mleka, czyli w sumie 170 kcal zyskujemy bogactwo składników odżywczych i sytość do następnego posiłku. Tajną bronią płatków owsianych przed nadwagą jest to, że błonnik zwiększa objętość dania, ale nie zwiększa jego kaloryczności. Błonnik nie jest bowiem trawiony i nie dostarcza kalorii.

Błonnik zawarty jest w wielu produktach, ale ten w płatkach owsianych to „błonnik rozpuszczalny” posiadający „magiczną” moc obniżania stężenia cholesterolu we krwi. A obniżenie stężenia cholesterolu we krwi o 1%, zmniejsza ryzyko rozwoju choroby wieńcowej o 2%. Błonnik ten chroni także przed szybkim wzrostem glukozy we krwi po posiłku. Należy jednak pamiętać, aby węglowodany zawarte w płatkach owsianych wliczać do zaleconej, przez lekarza lub dietetyka, ilości węglowodanów do spożycia w ciągu dnia.

2 łyżki (30 g) płatków owsianych zawiera 19 g węglowodanów przyswajalnych, czyli 2 wymienniki węglowodanowe (WW).
Płatki owsiane dostarczają również sporo białka roślinnego (zawierają go 12%), które stanowi doskonałą kompozycję z białkiem mleka lub jogurtu.

Płatki owsiane, jak na produkty zbożowe, zawierają stosunkowo dużo tłuszczu – 7%. Ale jest to bardzo cenny tłuszcz pod względem żywieniowym. Tłuszcz ten jest bogaty w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), których organizm nie potrafi sam wytworzyć i muszą one być dostarczane z pożywieniem Kwasy te są potrzebne do zachowania zdrowia przez całe życie człowieka. Płatki są bogate w ten sam kwas tłuszczowy jednonienasycony – oleinowy, który w dużej ilości znajduje się w oliwie z oliwek.

Płatki owsiane to skarbnica wszystkich witamin z grupy B. Można je nazwać w przenośni naturalną „witaminą B kompleks”. Szczególnie dużo zawierają witaminy B1 (0,46 mg w 100 g), sporo witamin B2 (0,15 mg w 100 g), B6 (0,15 mg w 100 g), niacyny (0,87 mg w 100 g). Szczególnie cenna jest duża zawartość witaminy E w płatkach owsianych (1,8 mg w 100 g), która jest silnym przeciwutleniaczem. Płatki owsiane dzięki zawartemu w nich „koktajlowi witaminowemu” korzystnie działają na pracę serca, układu nerwowego, na lepsze wykorzystanie przez organizm składników pożywienia, w tym również węglowodanów. Są także sprzymierzeńcem naszej urody – pomagają utrzymać piękną, zdrową cerę, jędrną skórę, gęste włosy. Dlatego renomowane salony kosmetyczne zalecają dla urody uwzględnianie w diecie każdego dnia płatków owsianych.
Duża zawartość potasu w płatkach owsianych sprawia, że wzmacniają one serce i są bardzo korzystne dla osób z nadciśnieniem. Płatki owsiane to także bogactwo cynku, miedzi, manganu, zawierają także sporo żelaza.

Dla osób z cukrzycą najbardziej wskazane są płatki owsiane krótko gotowane lub tylko zalane gorącym mlekiem. Płatki długo gotowane bardziej podnoszą poziom cukru we krwi.

mgr Aleksandra Cichocka
Zakład Profilaktyki Chorób Żywieniowozależnych
z Poradnią Chorób Metabolicznych, Instytut Żywności i Żywienia