Owocowa wiosna

OWOCE MROŻONE: ŚWIEŻE CZY GOTOWANE?

Proces gotowania owoców powoduje utratę przez nie znacznych ilości witamin (tabela 5.): najwięcej witaminy C – aż 75%, pozostałych– 10-30%. Z tego względu należy jeść je raczej na surowo, a nie w postaci gotowanej.

PROPOZYCJE ZASTOSOWANIA MROŻONYCH OWOCÓW W KUCHNI

Możesz:

  • po prostu zjeść je po rozmrożeniu,
  • robić koktajle z chudym mlekiem, jogurtem lub kefirem,
  • posypać, np. jagodami, malinami czy truskawkami, chudy jogurt, kefir lub zsiadłe mleko,
  • dodać je do sera białego, twarożku homogenizowanego czy serka granulowanego (owoce po prostu mieszamy z serkiem lub miksujemy),
  • zmiksować je i dodać do wody mineralnej,
  • przygotować z nich sałatki lub mrożone owoce dodać do sałatki z owoców świeżych,
  • dodawać je do surówek warzywnych, np. żurawiny do surówki z selera naciowego,
  • przygotować z ich dodatkiem ryż brązowy, makaron lub kaszę, np. jaglaną,
  • zrobić z nich nadzienie do pierogów lub naleśników,
  • zrobić z nich galaretkę z owocami,
  • dodać je do budyniu,
  • zrobić z nich kisiel.

Owoce mrożone zawierają duże ilości przeciwutleniaczy osłabiających aktywność cholesterolu frakcji LDL. Warto więc wzbogacić dietę w produkty bogate w te składniki, ponieważ diabetycy częściej chorują na generowaną nią miażdżycę niż osoby bez cukrzycy. Codzienne posiłki obfitujące w potas i magnez pomogą w uregulowaniu podwyższonego ciśnienia tętniczego krwi.

Ponieważ mrożone owoce dostarczają dużo węglowodanów przyswajalnych, należy je wliczać do dziennej puli węglowodanów.

Na zakończenie ważna uwaga: sprawdzajcie podany na opakowaniu sposób przechowywania mrożonki, nie zamrażajcie produktu już rozmrożonego.

mgr Aleksandra Cichocka

Zakład Profilaktyki Chorób Żywieniowozależnych
z Poradnią Chorób Metabolicznych, Instytut Żywności i Żywienia