Odchudzamy dietę o 300 – 500 – 1000 kcal

Osobom z cukrzycą w czasie kuracji odchudzającej standardowo zaleca się zmniejszenie kaloryczności swojej nowej diety o 500-1000 kcal w stosunku do oszacowanej kaloryczności diety, która zapewniałaby  danej osobie utrzymanie prawidłowej masy ciała. Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na kalorie wg norm, przy prawidłowej masie ciała dla danej osoby uwzględniając jej płeć, wiek, aktywność fizyczną, wzrost podaliśmy w tabelach w „Diabetyku” nr 1/ 2005. Faktyczne zapotrzebowanie na kalorie potrzebne do utrzymania prawidłowej masy ciała czasem odbiega nieco od norm i często jest niższe, niż przedstawiają to normy. Dlatego najlepiej jest, aby kaloryczność diety odchudzającej ustalił dla danego pacjenta lekarz, który uwzględni jego indywidualne warunki i możliwości.

Nie każda osoba jest zdecydowana na bardzo duże ograniczenie kalorii. Warto jest wiedzieć, że korzyści zdrowotne i możliwość schudnięcia daje obniżenie kaloryczności diety już o 300-500 kcal w stosunku do ilości kalorii spożywanych aktualnie. Ilość kalorii aktualnie spożywaną przez daną osobę najlepiej może określić dietetyk przeprowadzając wywiad żywieniowy z daną osobą. Jakich zmian dokonać w swojej diecie, aby obniżyć jej kaloryczność najlepiej jest przeanalizować wspólnie z dietetykiem i wspólnie opracować indywidualną modyfikację diety. W niniejszym artykule podajemy przykłady co to oznacza 300-500 kcal na naszym talerzu, mając nadzieję, że ułatwią one rozmowę z dietetykiem i pomogą w ułożeniu nowej diety.

Indywidualny Plan Odchudzania
Indywidualna Modyfikacja Diety
Jak odchudzić swoją dietę o 300 kcal

Analizując tabelę 1. łatwo dostrzec, jak wiele mamy możliwości w modyfikacji swojej diety, by zmniejszyć jej kaloryczność. Dużo kalorii można „zaoszczędzić” rezygnując np. ze smarowania pieczywa, z dodawania śmietany do zupy, czy ze słodyczy. 300 kcal możemy „zaoszczędzić” eliminują z diety np. 1 łyżkę masła plus 1 łyżkę śmietany 12% plus 4 łyżeczki cukru i pół batonika. Tabela ta może pomóc w indywidualnej decyzji, z jakich produktów i w jakiej ilości, najłatwiej jest zrezygnować danej osobie.
Celem zamieszczenia powyższych tabel było przedstawienie Państwu, że w łatwy sposób, eliminując z diety produkty wysokokaloryczne i jednocześnie zamieniając wysokokaloryczne na niskokaloryczne, można zmniejszyć kaloryczność swojej diety.

W kolejnych artykułach podpowiemy, w jaki sposób można dokonywać tych zamian w ramach danej grupy produktów spożywczych, tak aby kaloryczność diety zmniejszyła się, chociaż ilości produktów do spożycia pozostaną takie same. Kolejno zostaną omówione następujące grupy produktów spożywczych: produkty zbożowe; warzywa; owoce; mleko i produkty mleczne; ryby, mięso, wędliny i ich białkowe zamienniki, czyli fasola, groch, soja, soczewica; tłuszcze.

mgr Aleksandra Cichocka
Zakład Profilaktyki Chorób Żywieniowozależnych
Instytut Żywności i Żywienia