Grejpfruty

Grejpfruty to owoce, które diabetycy, również ci z nadwagą, mogą włączać do swojej diety w umiarkowanej ilości. Szczególnie zimą mogą one stanowić istotne źródło witaminy C. Zawierają dużo błonnika rozpuszczalnego – pektyny, a także karotenoidu o nazwie likopen (w czerwonych grejpfrutach) oraz flawonoidów.

Grejpfruty należą do owoców o małej kaloryczności – 100 g (owocu ważonego ze skórą), czyli ok. ¼ średniej sztuki, dostarcza tylko 23 kcal. Jednakże diabetycy powinni zachować umiar w spożywaniu tych owoców, podobnie zresztą jak i innych, ze względu na zawarte w nich węglowodany. W diecie należy uwzględniać 200–300 g owoców w ciągu dnia, rozłożone na trzy porcje. Węglowodany zawarte w grejpfrutach, tak samo jak w innych owocach, należy wliczać do ustalonej z lekarzem lub dietetykiem dziennej ilości węglowodanów.

100 g grejpfruta (ważonego ze skórą) zawiera 6,3 g węglowodanów ogółem, z czego 1,2 g to błonnik, więc węglowodanów przyswajalnych w 100 g grejpfruta jest 5,1 g, czyli 0,5 WW.

Co zawierają grejpfruty (w 100 g produktu)?

– białko roślinne w bardzo małej ilości (0,4 g),
– minimalną ilość tłuszczu (0,1 g) i zero cholesterolu,
– foliany w małej ilości (7 mcg),
– witaminę C w sporej ilości (26 mg), 100 g grejpfruta pokrywa około 30% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę,
– niewielkie ilości witamin z grupy B: B1 (0,026 mg), B2 (0,013 mg), B6 (0,02 mg), a także witaminy PP (0,13 mg),
– sporo potasu (177 mg) – działającego korzystnie u osób z nadciśnieniem i chorobami układu krążenia, wspomaga pracę mięśni,
– wiele innych składników mineralnych w małej ilości: wapń, żelazo, magnez, mangan i cynk, 

– dużo likopenu (czerwone grejpfruty) – który jest silnym przeciwutleniaczem i zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia i niektórych typów nowotworów (zwłaszcza gruczołu krokowego u mężczyzn),
– dużo flaw​onoidów – przyczyniają się one do zmniejszenia stężenia „złego” cholesterolu LDL i glukozy, działają przeciwkrzepliwie, przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo; chronią komórki przed uszkodzeniem DNA,
– dużo pektyn (podobnie, jak wszystkie owoce cytrusowe) – pektyny to błonnik rozpuszczalny, którego odpowiednia ilość w diecie pomaga zmniejszyć stężenie „złego” cholesterolu LDL, a także glukozy i insuliny wydzielanej do posiłku; pektyna korzystnie działa na stan błony śluzowej jelita grubego.

mgr Aleksandra Cichocka 
Instytut Żywności i Żywienia