Co warto wiedzieć o mące?

Mąka żytnia

Typy mąki żytniej według Polskich Norm:

  • typ 500 – zawartość popiołu do 0,58%,
  • typ 720 – zawartość popiołu od 0,59% do 0.78%,
  • typ 1150 – zawartość popiołu od 0,79% do 1,31%,
  • typ 1400 – zawartość popiołu od 1,31% do 1,60%,
  • typ 2000 – zawartość popiołu nie więcej niż 2,00%.

Mąka makaronowa

Typy mąki makaronowej (produkowanej z pszenicy durum, inaczej pszenicy twardej) według Polskich Norm:

  • semolina – zawartość popiołu nie więcej niż 0,9%,
  • typ 950 – zawartość popiołu nie więcej niż 0,95%,
  • typ 1750 – zawartość popiołu nie więcej niż 1,75%.

Do produkcji makaronu używa się czasem mąki wyprodukowanej z pszenicy zwyczajnej, ale wyższa jest jakość makaronu z pszenicy twardej.

Jaką mąkę wybrać?
W tabeli 1. przedstawiono zawartość błonnika, witamin i składników mineralnych w dwóch typach mąki pszennej – w mące ciemnej typ 1850 i w mące białej typ 500.

Analizując poniższą tabelkę, można zauważyć, że mąka ciemna typu 1850 dostarcza prawie tyle samo kalorii co mąka biała, zawiera mniej węglowodanów, natomiast więcej błonnika, folianów (1,5 raza więcej niż mąka biała), 2 razy więcej wapnia i witaminy B2, 3 razy więcej potasu, żelaza i witaminy E, 4 razy więcej witaminy B1, 5 razy więcej cynku, 8 razy więcej witaminy PP i 10 razy więcej magnezu. Wybierając mąkę ciemną lub produkty z mąki ciemnej, wzbogacamy dietę o znacznie więcej witamin, składników mineralnych i błonnika.

mgr Aleksandra Cichocka  
Zakład Profilaktyki Chorób Żywieniowozależnych z Poradnią Chorób Metabolicznych Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie