Diabetyk | Styl Życia

SPORT POD SPECJALNYM NADZOREM

Każdy powinien w takiej lub innej formie uprawiać sport. Badania pokazują, że ćwiczenia w grupie pod okiem trenera są skuteczniejsze w obniżaniu glikemii u diabetyków typu 2 niż spontaniczna aktywność na własną rękę. Gdy minie czas letnich szaleństw, warto świadomie zaplanować, jakie formy aktywności będziemy uprawiali przez pozostałą część roku.

sport i cukrzyca, diabetyk.pl - cukrzyca, sport, cukrzyca typu 1, cukrzyca typu 2, zdrowie

Za jedną z głównych przyczyn zachorowalności na cukrzycę typu 2 uważa się otyłość, do której prowadzą nieprawidłowe nawyki żywieniowe oraz siedzący tryb życia, coraz częściej obserwowany również u dzieci. Aby zatem zniwelować ten rodzaj cukrzycy, należy ograniczyć ilość i rodzaj spożywanych kalorii oraz, co bardzo ważne, wprowadzić do stylu życia regularną aktywność fizyczną.

Chorzy na cukrzycę typu 1 również nie powinni pozostawać bierni, ponieważ aktywność fizyczna jest uznawana za jeden z czterech podstawowych czynników wpływających korzystnie na stężenie glukozy we krwi. Dzięki uprawianiu regularnego wysiłku fizycznego można nie tylko znacznie zredukować dawkę podawanej insuliny, ale osiągnąć również szereg innych korzyści, o których opowiemy poniżej.

Moje zdrowie, mój wybór

Kiedy już po uprzednim skonsultowaniu się z lekarzem podejmiemy decyzję, że chcemy być ludźmi aktywnymi fizycznie, zastanawiamy się, jaki wysiłek jest dla nas wskazany. Pacjentom z cukrzycą zaleca się aktywność o umiarkowanej intensywności. Uważa się, że jest to taki wysiłek, podczas wykonywania którego możemy swobodnie prowadzić rozmowę (czyli ok. 60–80% maksymalnej częstości skurczów serca). Korzystny będzie również wysiłek tlenowy (aerobowy), czyli jak sama nazwa wskazuje, przy którym energia do pracy mięśni pochodzi głównie z przemian zużycia tlenu. Najlepszym rozwiązaniem jest połączenie wysiłku umiarkowanego z tlenowym, co oznacza wysiłek długotrwały (od 30 min.) i niezbyt intensywny. Do takich ćwiczeń zaliczamy: marsz, bieg, jazdę na rowerze, łyżwach, czy rolkach, nordic walking, pływanie, taniec i aerobik.