Diabetyk | Styl życia

SPORT I CUKRZYCA – UDANA PARA

Wiadomo że ruch to obok insuliny i diety trzeci filar w leczeniu cukrzycy. Niestety wydaje się on najtrudniejszym elementem układanki, jaką jest „słodkie życie”.
Planowanie leczenia przy stosowaniu wysiłku fizycznego, indywidualnie dla konkretnego pacjenta, może stanowić niemałą trudność zarówno dla lekarza, jak i pacjenta. Ilość spożywanych pokarmów oraz zapotrzebowanie na insulinę można obliczyć w miarę łatwo, natomiast przy wysiłku fizycznym są liczne niewiadome. Ale wszystko da się opanować, trzeba tylko nieco chęci oraz wiedzy na temat mechanizmów naszego organizmu.

Sport i cukrzyca, diabetyk.pl, cukrzyca typu 1, cukrzyca typu 2, moja cukrzyca, sport

Co zyskujemy?
Mówienie o korzyściach płynących z wysiłku fizycznego wydaje się truizmem, w końcu każde dziecko wie, że „sport to zdrowie”. Mimo tego warto uświadomić sobie, jak wielowymiarowy jest to wpływ. Sport daje nam:

  • lepsze samopoczucie,
  • poprawę krążenia krwi i wydolności serca,
  • zwiększenie siły mięśni, zręczności i sprawności ruchowej,
  • lepszą odporność organizmu na infekcje,
  • poprawę ukrwienia kości i zmniejszenie ryzyka osteoporozy,
  • poprawę sprawności układu oddechowego dzięki zwiększeniu się możliwości wentylacyjnej płuc,
  • zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej w organizmie,
  • ułatwienie odchudzania i utrzymanie prawidłowej masy ciała,
  • poprawę wykorzystywania glukozy przez komórki.

Diabetycy mogą do tej listy dopisać kilka nie mniej ważnych kwestii. Uprawianie sportu powoduje, że:

  • wzrasta wrażliwość na insulinę,
  • spada zapotrzebowanie na insulinę,
  • poprawia się kontrola metaboliczna cukrzycy, co jest widoczne i w dobowym profilu glikemii, i w parametrze HbA1c (zwykle niższym latem niż zimą).