Diabetyk | Odżywanie

OWOCOWA WIOSNA

W oczekiwaniu na pojawienie się świeżych owoców warto sięgnąć po owoce mrożone, zwłaszcza wczesną wiosną, gdy nasz jadłospis jest mniej barwny i mało urozmaicony. Owoce, nawet mrożone, są doskonałym źródłem flawonoidów (przeciwutleniaczy) oraz witamin C, E, beta-karotenu itd.

cukrzyca odzywianie, diabetyk.pl, dieta, cukrzyca odzywianie, cukrzyca typu 1, cukrzyca typu 2, odzywianie, dieta

Bardzo polecamy dodatek owoców do codziennej diety, także tych mrożonych, ale w ilości, jaką zaleci lekarz lub dietetyk. Są one źródłem potasu, magnezu i błonnika pokarmowego, korzystnie działających na nasz organizm, przy czym – o czym należy pamiętać – zawierają sporo węglowodanów, które zwiększają poziom cukru we krwi.

Dlatego diabetykom zaleca się spożywanie ok. 300 g owoców na dzień, podzielonych na trzy porcje. Najlepiej jeść je z innymi produktami, aby opóźnić wchłanianie pochodzących z nich węglowodanów, a tym samym opóźnić wzrost stężenia glukozy we krwi. Jeżeli będziemy spożywać owoce między posiłkami, zawarta w nich szybko wchłaniająca się fruktoza spowoduje gwałtowny wzrost glikemii.

WARTOŚĆ ODŻYWCZA MROŻONYCH OWOCÓW

W tabeli 1. porównano zawartość niektórych składników odżywczych w truskawkach świeżych i mrożonych. W procesie mrożenia owoców nie zmienia się ich kaloryczność ani zawartość węglowodanów, nie następują też straty potasu, magnezu, witamin A, E, B2. W bardzo małym stopniu zmniejsza się jedynie ilość kwasu foliowego (o 12%) i witaminy C (o 10%). Owoce mrożone nie różnią się od świeżych także pod względem zawartości błonnika (jest taka sama) oraz flawonoidów (bardzo zbliżona).