Diabetyk | Odżywianie

DIETETYCZNY SPACER PO PIRAMIDZIE ŻYWIENIA

Kontynuując nasze wspinanie się na kolejne TRZECIE PIĘTRO PIRAMIDY, docieramy do owoców, które kuszą obfitością smaków, bogactwem witamin, składników mineralnych i błonnika pokarmowego. Zalecana ich ilość to ok. 300 gramów dziennie. Najkorzystniej, gdy zagoszczą na stole diabetyka w 2–3 porcjach w ciągu dnia, jako mniejsze posiłki (np. na drugie śniadanie czy podwieczorek). Przykładowe wybrane porcje owoców to np. po 100 gramów kiwi, truskawek, jabłek, jagód, porzeczek czarnych, brzoskwini czy grejpfruta, ale tylko około 50 gramów banana czy winogron.

odżywianie, diabetyk.pl. cukrzyca, żywienie, dieta, odżywianie, moja cukrzyca, odżywianie diabetyka

CZWARTE PIĘTRO PIRAMIDY ŻYWIENIOWEJ to kraina mlekiem płynąca, ostatnia z grup dostarczających węglowodanów. Poza mlekiem znajdujemy tam także mleczne przetwory. Jakkolwiek są to produkty polecane, to jednak z uwagi na zawartość laktozy w mleku wskazany jest daleko posunięty umiar w ich spożywaniu (do 2 porcji dziennie). Nasza wspominana już wielokrotnie 1 porcja wymienników węglowodanowych tych produktów to np. 1 szklanka (200 ml) mleka lub kefiru, ewentualnie możemy ją zastąpić 160 ml jogurtu naturalnego bądź 270 gramami sera białego chudego.

Na ostatnich dwóch piętrach piramidy znajdują się produkty będące źródłem wysokiej jakości białka (np. mięso, jaja, ryby, gdzie 1 porcja to 100 gramów). Ale ważna uwaga – dozwolona w ciągu dnia ilość to 2 porcje!