Diabetyk | Odżywianie

DIETETYCZNY SPACER PO PIRAMIDZIE ŻYWIENIA

Każdy czas jest dobry, aby wprowadzić pozytywne zmiany w swojej diecie. Zasad zdrowego racjonalnego żywienia można bardzo łatwo się nauczyć, a potem stosować je przez całe życie, wykorzystując Piramidę Zdrowego Żywienia dla Osób z Cukrzycą.

O ile ogólne zalecenia dietetyczne są zbieżne z ogólnymi zasadami zdrowego żywienia, o tyle szczegółowe zalecenia i zapotrzebowanie energetyczne należy ustalić indywidualnie. Zapotrzebowanie energetyczne to nic innego, jak określona ilość energii wyrażona w kilokaloriach (kcal), jakiej organizm potrzebuje, by funkcjonować prawidłowo.

odżywianie, diabetyk.pl. cukrzyca, żywienie, dieta, odżywianie, moja cukrzyca, odżywianie diabetyka

Ustalenie dobowego zapotrzebowania energetycznego jest podstawą działania, bowiem pomaga w uzyskaniu, a później utrzymaniu należnej masy ciała. Najprostszym sposobem ustalenia, czy masa ciała jest prawidłowa, jest wykorzystanie wskaźnika masy ciała Body Mass Index (BMI), który obliczamy wg wzoru: BMI = masa ciała w kg/(wzrost w m)2 .

Uzyskany wynik interpretujemy następująco: BMI poniżej 18,5 kg/m2 oznacza niedowagę, wartość od 18,5 do 24,9 kg/m2 prawidłową masę ciała, wskaźnik BMI powyżej 25,0 do 29,9 kg/m2 oznacza nadwagę, natomiast BMI powyżej 30 otyłość.

Wiedza o tym, czy nasz wskaźnik masy ciała jest prawidłowy, czy nie pozwala także na podjęcie decyzji dotyczącej zalecanej kaloryczności diety, a to z kolei bezpośrednio przekłada się na wymierne konkretne ilości produktów z poszczególnych pięter piramidy. Ponieważ zdecydowana większość diabetyków to osoby z nadwagą lub otyłością (dotyczy to głównie pacjentów z typem 2 cukrzycy), dlatego też poleca się w takich przypadkach stosowanie diety, która będzie służyła redukcji nadmiernej masy ciała.

Aby łatwiej zrozumieć temat, proponuję, abyśmy wspólnie przeszli przez wszystkie piętra Piramidy Żywieniowej dla Osób z Cukrzycą, omawiając wielkość zalecanych porcji w przypadku diety o wartości energetycznej 1500 kcal/dobę.