Diabetyk | Odżywanie

POŻEGNAJ ZBĘDNE KILOGRAMY

Nie bez kozery postuluję chudnięcie z głową”, większość bowiem problemów otyłych osób z cukrzycą (i nie tylko) zaczyna się właśnie „w głowie” i tkwi w przyczynach psychologicznych, często w emocjach itp.

Wielu z moich pacjentów podchodzi do zagadnień przestrzegania diety z zupełną ignorancją. Inni zbyt przesadnie myślą o jedzeniu, co kończy się nerwowym i systematycznym przeglądem zawartości lodówki, albo wręcz przeciwnie – przez cały dzień nie pamiętają o posiłkach i nadrabiają wszystko wieczorem. Zarówno jedna, jak i druga postawa mogą być zgubne w skutkach – nieoczekiwany przyrost masy ciała gwarantowany!

Odchudzanie, Pozegnaj zgedne kilogramy, dieta, zywienie, odzywianie, odchudzanie, cukrzyca

Zasady leczenia dietetycznego osób z cukrzycą zazwyczaj ustalane są indywidualnie. Ich żywienie nie musi być obecnie aż tak bardzo rygorystyczne, jak uważano jeszcze kilkanaście lat temu. Planowanie posiłków i kontrola ilości oraz rodzaju pożywienia, które pacjent zjada każdego dnia, jest podstawą racjonalnego sposobu żywienia. Dotyczy to wszystkich, a zwłaszcza diabetyków.

ZGUBNE SKUTKI DODATNIEGO BILANSU

Dodatni bilans energetyczny, czyli dostarczanie wraz z pożywieniem nadmiernej ilości kalorii w stosunku do codziennej aktywności fizycznej, a de facto – nadmiaru pożywienia – u diabetyków prowadzi do wzrostu stężenia glukozy we krwi, rozwoju nadwagi i otyłości, które z kolei mogą być czynnikiem powodującym zmniejszenie wrażliwości na insulinę oraz znacznie zwiększać ryzyko rozwoju wielu chorób. Natomiast spadek masy ciała (nawet o 5–10%) prowadzi do obniżenia poziomu glukozy we krwi i pozwala zmniejszyć dawki leków przeciwcukrzycowych, w tym insuliny.