Diabetyk | Odżywanie

POŻEGNAJ ZBĘDNE KILOGRAMY

Mając na uwadze, iż wiele osób z każdym początkiem roku podejmuje się różnych karkołomnych, wręcz heroicznych postanowień i planów, postanowiliśmy napisać o czymś, co stosunkowo łatwo wyartykułować, a niezwykle trudno wprowadzić w życie. Zwłaszcza gdy jest się diabetykiem, którego wskaźnik masy ciała jest za wysoki, czyli powyżej 25 kg/m2. Truizmem będzie stwierdzenie, że okres karnawału nie zawsze sprzyja stosowaniu prawidłowej diety.

Odchudzanie, Pozegnaj zgedne kilogramy, dieta, zywienie, odzywianie, odchudzanie, cukrzyca

Cukrzyca jest schorzeniem o charakterze przewlekłym, którego nie można całkowicie wyleczyć, ale w trakcie leczenia dążymy do tzw. dobrego wyrównania cukrzycy, czyli jak najlepszych wartości, m.in. glikemii, ciśnienia tętniczego krwi, cholesterolu i masy ciała. Wszystkie te wymienione parametry każdy diabetyk może i powinien kontrolować we własnym zakresie. Ale niezbędna jest do tego duża dyscyplina i samokontrola.

CHUDNIJ Z GŁOWĄ – NIE STOSUJ DIETY „CUD”

Każda osoba z cukrzycą w całodziennym menu powinna dostarczać w posiłkach produkty nie tylko o ściśle określonej wartości energetycznej, ale także o odpowiedniej wartości odżywczej. Zapotrzebowanie energetyczne zawsze ustalamy indywidualnie.
W przypadku osób otyłych bądź z nadwagą, w celu osiągnięcia oczekiwanego efektu niezbędne jest zapewnienie ujemnego bilansu energetycznego, czyli przez ściśle określony czas należy dostarczać z pożywieniem mniej energii niż potrzeba do funkcjonowania organizmu. Znacznie łatwiej jest osiągnąć ten efekt, jeśli zapewnimy sobie odpowiedni systematyczny wysiłek fizyczny.

W odchudzaniu walka toczy się o redukcję ilości tkanki tłuszczowej zgromadzonej w nadmiarze we własnym ciele. Niestety niektóre „diety cud” – jakoby gwarantujące spektakularną utratę nadmiernych kilogramów w ciągu tygodnia czy kilkunastu dni – bazują na niewiedzy i naiwności ludzkiej. Decydując się na nierozważny krok w stronę „cudu”, w efekcie wiele osób robi sobie krzywdę, narażając się co najmniej na odwodnienie i utratę witamin i składników mineralnych (niedobory).