Diabetyk | Odżywianie

SPOSOBY PRZYGOTOWYWANIA POTRAW

Na zdrową dietę, o czym nie wszyscy pamiętają, składa się nie tylko to, co zjadamy. Ważny jest także sposób przyrządzania potraw, gdyż ma on wpływ na ilość i jakość spożywanych składników odżywczych.

Dietetycy polecają gotowanie na parze, a nawet grillowanie potraw, natomiast stanowczo odradzają smażenie i pieczenie. Dlaczego? Bowiem sposób przygotowania posiłku i używanie tłuszczu do obróbki termicznej ma wpływ na nasze zdrowie i… wagę.

odżywianie, diabetyk.pl, cukrzyca odżywianie, diabetyk odżywianie, dieta, zdrowe odżywianie

Gotowanie – to najpopularniejszy proces termiczny dokonywany w warunkach domowych. Gotuje się w wodzie oraz na parze w temperaturze 100°C, pod zwiększonym ciśnieniem. Przykryte naczynie zmniejsza dostęp tlenu i światła,  przyspieszając cały proces. Gotowany produkt najlepiej wrzucać do wrzącej wody, pod jej wpływem ścina się białko i wytwarza warstwa, która zmniejsza przenikanie składników do wywaru. To szczególnie istotne, gdy gotujemy warzywa, ponieważ wrzątek niszczy enzymy utleniające, przyspieszające straty witaminy C. Aby składniki przeszły z gotowanego produktu do wywaru, trzeba gotować długo, zaczynając od niskiej temperatury. Stosunkowo niska temperatura gotowania chroni przed powstawaniem szkodliwych dla zdrowia produktów rozkładu składników pokarmowych, więc jest to bardzo zdrowy sposób przygotowywania potraw.

Parowanie – gotowanie w parze – produkty umieszcza się w specjalnym garnku, co umożliwia zachowanie maksymalnej ilości składników pokarmowych w potrawie. Szczególnie poleca się parowanie jako sposób przygotowania warzyw, ale staje się coraz popularniejszy w obróbce mięs.