Diabetyk | Odżywanie

DIETA NA WZMOCNIENIE ODPORNOŚCI

Słońce, dużo ruchu na świeżym powietrzu i dieta bogata w warzywa sprawiają, że nabieramy sił, energii i zwiększa się nasza odporność. Co można zrobić, aby taki stan zachować jak najdłużej i dzięki temu wzmocnić swój organizm w okresach infekcji i osłabienia? Przedstawiamy kilka rad, które mogą w tym pomóc.

wzmocnienie odpornosci, dieta, odzywianie, cukrzyca, odpornosc, cukrzyca typu 1, cukrzyca typu 2

1. Staraj się wykorzystać każdą słoneczną chwilę na spacer

Pod wpływem promieni słonecznych wytwarza się bowiem w organizmie witamina D, która zwiększa odporność, wzmacniając działanie układu immunologicznego.
Ponadto korzystnie wpływa na wytwarzanie insuliny przez trzustkę i w ten sposób poprawia gospodarkę węglowodanową w organizmie. A lepsze wyrównanie cukrzycy również zwiększa naszą odporność.
Niedobór witaminy D, zwłaszcza u dzieci, może powodować obniżenie odporności na choroby układu oddechowego, poza tym u dzieci prowadzi do rozwoju krzywicy, może także powodować anemię.
80% witaminy D organizm czerpie z tworzącej się tej witaminy w skórze pod wpływem promieni słonecznych, a 20% z pożywienia. Większość produktów spożywczych dostarcza mało tej witaminy. Prawdziwą jej skarbnicą są tłuste ryby.

2. Jedz tłuste ryby dwa razy w tygodniu

Długo przed odkryciem przez medycynę witaminy D rybacy i chłopi mieszkający nad morzem intuicyjnie stosowali tran (jak się później okazało, bogate źródło witaminy D) do leczenia krzywicy. W XVIII w. tran powszechnie podawano osobom z krzywicą, a w XIX w. zauważono, że przebywanie na słońcu w pewnej mierze przeciwdziała krzywicy.
Dopiero w 1924 r. udowodniono naukowo istnienie zależności między odpowiednią dietą i przebywaniem na słońcu a zapobieganiem krzywicy. Czystą witaminę D2 wyodrębniono w Anglii w 1931 r.
Najbogatszym źródłem witaminy D są ryby: węgorz, łosoś, śledź, pstrąg tęczowy, sardynki, sola, tuńczyk, makrela i in. Porcja 100–150 g takiej ryby dwa razy w tygodniu pokrywa tygodniowe zapotrzebowanie na witaminę D. Ryby można jeść nie tylko na obiad. Warto często wykorzystywać je jako dodatek do surówek i sałatek. Dodany do sałatki śledź powinien być dobrze wymoczony, a sałatka z nim nieposolona.