Diabetyk | Odżywanie

DIETA ŁATWOSTRAWNA A CUKRZYCA

Zadaniem diety w cukrzycy jest jak najlepsze wyrównanie poziomów glukozy we krwi na czczo i po posiłkach, utrzymanie na odpowiednim poziomie stężenia cholesterolu i triglicerydów we krwi oraz optymalnego ciśnienia tętniczego krwi.

dieta łatwostrawna, diabetyk.pl, dieta, odżywianie, żywienie, dieta łatwostrawna, cukrzyca

Aby nie nastąpił nadmierny wzrost glikemii po posiłku, zaleca się wybieranie produktów o dużej zawartości błonnika, ponieważ opóźnia on wchłanianie węglowodanów. Zaleca się więc wybieranie płatków owsianych, kasz gruboziarnistych, ryżu brązowego, pieczywa razowego, warzyw w formie surówek. Wspomniane produkty często nie są zalecane i dobrze tolerowane w diecie łatwostrawnej. W cukrzycy zaleca się spożywanie nierozgotowanych płatków, kasz, ryżu, a to może powodować dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego. Dlatego stosowanie diety łatwo strawnej w cukrzycy często prowadzi do zwiększenia poziomu glukozy we krwi po posiłku. Dużej wiedzy i doświadczenia wymaga ułożenie diety łatwo strawnej dla diabetyka, tak aby nie następował zbyt duży wzrost glikemii poposiłkowej. Niezbędna jest wtedy bardzo częsta samokontrola. Częste pomiary stężenia glukozy dwie godziny po posiłku pomogą ustalić:

– po których produktach, potrawach czy posiłkach masz najbardziej wyrównane stężenie glukozy we krwi,
– jakie ilości produktów, potraw i posiłków nie powodują zbyt dużego wzrostu glikemii.

Reasumując, częste badanie poziomu glukozy glukometrem pomoże określić ilości i rodzaj spożywanych produktów, potraw i posiłków, które nie spowodują nadmiernego wzrostu glikemii. Trzeba mieć świadomość, że dieta łatwo strawna w niektórych elementach jest niezgodna z ogólnymi zasadami diety w cukrzycy, dlatego ważne jest:

– jak najczęstsze obserwowanie glikemii po posiłkach i modyfikowanie ich w zależności od uzyskanych wyników pomiarów,
– jedzenie małych porcji – dostosowanie liczby spożywanych porcji do poziomów glukozy we krwi, tak aby jednocześnie nie dopuścić do niedocukrzeń,
– zwiększenie wysiłku fizycznego, który pomoże obniżyć glikemię, przy jednocześnie stosowanej samokontroli w trosce o zapobieganie niedocukrzeniu.