Diabetyk | Odżywanie

SZPINAK SAŁATKOWY

Szpinak jest bardzo zdrowym dodatkiem do sałatek, zawiera bardzo dużą ilość folianów, beta-karotenu, witamin C i E, a jednocześnie ma niewielką ilość węglowodanów i jest mało kaloryczny. Diabetycy mogą go jeść w dowolnej (z zachowaniem umiaru) ilości, a jako skoncentrowane źródło witamin doskonale wzbogaca dietę, zwłaszcza zimą.

Szpinak sałatkowy - diabetyk.pl, odżywianie, dieta, cukrzyca, zdrowe odżywianie, szpinak sałatkowy, gotowanie, żywienie, odchudzanie, kuchnia, zdrowie

Szpinak dostarcza tylko 16 kcal w porcji 100 g. Może stanowić zdrowy i niskokaloryczny składnik wielu surówek i sałatek. Gotowany zawiera mniej witamin niż użyty do surówki, ponieważ gotowanie powoduje straty zwłaszcza folianów i witaminy C.

Najlepiej podawać go skropionego olejem (rzepakowym lub oliwą z oliwek), ponieważ dodatek nawet niewielkiej ilości tłuszczu zwiększa przyswajalność beta-karotenu.

Ponieważ szpinak zawiera bardzo mało węglowodanów ogółem (3 g w 100 g) i węglowodanów przyswajalnych (0,4 g w 100 g), nie trzeba ich wliczać do zaleconej przez lekarza lub dietetyka ilości wymienników węglowodanowych.

 Co zawiera szpinak (w 100 g)?

białko roślinne w niewielkiej ilości (2,6 g),
minimalną ilość tłuszczu (0,4 g) i zero cholesterolu,
sporo kwasu foliowego (75 mcg – taka porcja szpinaku pokrywa 25–30 % dziennego zapotrzebowania na tę witaminę) – działa korzystnie na układ nerwowy, łagodzi stresy, przeciwdziała anemii, poprawia nastrój, działa przeciwmiażdżycowo,
bardzo dużo witaminy C (68 mg, porcja 100 g szpinaku pokrywa 90% dziennego zapotrzebowania kobiet na tę witaminę i 75% zapotrzebowania mężczyzn) – pomaga walczyć z bakteriami i wirusami, przyspiesza leczenie infekcji, osłabia zdolność cholesterolu do wywoływania miażdżycy,