Diabetyk | Odżywanie

RYBY NIE TYLKO OD ŚWIĘTA

Swoje zdrowotne walory ryby zawdzięczają dużej ilości zawartego w nich pełnowartościowego białka, a także żelaza, cynku oraz witamin A, E i z grupy B – przede wszystkim B2, niacyny (witamina PP), B12. Są też głównym źródłem witaminy D w naszej diecie. Tłuste ryby morskie dostarczają dużo zdrowych kwasów tłuszczowych omega 3, wszystkie są bogatym źródłem jodu.

Odzywianie cukrzyca, Ryby nie tylko od swieta, diabetyk.pl - cukrzyca typu 1, cukrzyca typu 2, dieta, odzywianie, cukrzyca odzywianie

Ryby są źródłem wysokowartościowego białka. Jego ilość waha się od 16 do 24%, średnio 17–20% białka (w tuńczyku aż 24%). Wartość biologiczna białka ryb jest bardzo wysoka. Białko każdego rodzaju ryb, podobnie jak mięsa, zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy. Dzienne zapotrzebowanie człowieka dorosłego na białko wynosi 0,8–1g na 1 kg masy ciała. Osoba o wadze 70 kg potrzebuje 56–70 g białka dziennie, a porcja 150 g ryby dostarcza go ok. 30 g (43–54% dziennego zapotrzebowania).

NIE ZA DUŻO, NIE ZA MAŁO

Poza rybami źródłem białka w diecie mogą być mięso, nasiona roślin strączkowych, a także sery i jaja. Różne produkty białkowe mają zróżnicowaną wartość żywieniową, zależnie m.in. od zawartości i wzajemnej proporcji występujących w nich aminokwasów. W rybach, mięsie, mleku, jajach znajdują się wszystkie aminokwasy, w proporcjach odpowiadających zapotrzebowaniu człowieka. Za to białko soi ma właściwości obniżające poziom cholesterolu we krwi, co może tłumaczyć rzadkie występowanie choroby niedokrwiennej serca w Japonii, m.in. z powodu wysokiego spożycia soi oraz ryb i niskiego spożycia tłuszczów zwierzęcych.

Dla zdrowia niekorzystne jest spożywanie zarówno zbyt małej w stosunku do potrzeb organizmu ilości białka, jak i zbyt dużej (przez co zwiększa się ilość wydalanych związków azotowych, co obciąża nerki i wątrobę). Dieta powinna więc być zbilansowana.