Diabetyk | Odżywanie

MARGARYNY MIĘKKIE

Dobrym rozwiązaniem dla diabetyka w kwestii smarowania pieczywa (chociaż można z tego zrezygnować w ogóle) jest wybieranie margaryn miękkich zamiast margaryn twardych i masła. Używając margaryny miękkiej (przy zupełnej rezygnacji z masła i margaryny twardej), możemy zmniejszyć w diecie zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych i bardzo szkodliwych dla zdrowia izomerów trans.

Margaryny miękkie. diabetyk.pl, odżywianie, zdrowe żywienie, dieta, cukrzyca, margaryny miękkie, choroby metaboliczne, kwasy tłuszczowe, jednonasycone

Ile tłuszczu, ile wody w margarynach miękkich?

Margaryny miękkie składają się w zasadzie tylko z tłuszczu i wody, natomiast proporcje tych składników są różne w zależności od rodzaju produktu. Przykładowo, w margarynie o obniżonej zawartości tłuszczu, stanowi on ok. 45%, zaś woda 55%. Natomiast w margarynie o średniej zawartość tłuszczu, proporcje wody i tłuszczu wynoszą ok. 50:50%. Margaryny o wyższej zawartości tłuszczu mogą zawierać 60–70% tłuszczu i odpowiednio: 40% i 30% wody. Białka i węglowodany znajdują się w margarynach w minimalnych ilościach.

Kwasy tłuszczowe: jedno- czy wielonienasycone?

Margaryny miękkie produkuje się z olejów, spośród których najbardziej popularne są oleje rzepakowy i słonecznikowy oraz oliwa z oliwek.

Wartość odżywcza margaryny – i to czy zawiera jedno- czy wielonienasycone kwasy tłuszczowe – w dużym stopniu zależy od wartości odżywczej oleju, z którego została wyprodukowana. Na przykład, jeśli do produkcji margaryny użyto oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego, będzie ona bogata w bardzo cenne w naszej diecie jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Z kolei margaryny wyprodukowane z oleju słonecznikowego są bogate w kwasy wielonienasycone – również korzystne dla naszego zdrowia, ale z punktu widzenia diety mniej istotne niż jednonienasycone kwasy tłuszczowe.