Diabetyk | Odżywanie

CO WARTO WIEDZIEĆ O MĄCE?

Mąka podobnie jak wszystkie produkty zbożowe dostarcza dużo kalorii i węglowodanów, więc jej ilość w diecie osób z cukrzycą i w diecie odchudzającej powinna być kontrolowana i indywidualnie dobrana dla danej osoby.

Dlaczego należy tak ściśle kontrolować ilość produktów zbożowych (w tym mąki) w zdrowej diecie odchudzającej i w diecie osób z cukrzycą? Przede wszystkim stanowi ona surowiec do wyrobu różnych produktów: chleba, bułek i makaronu, ale także klusek, naleśników, pierogów i ciast. Jest przy tym skoncentrowanym źródłem kalorii – zawiera w swoim składzie tylko 14,5% wody, podczas gdy np. mleko 90%, ser biały 75%, mięso 70–75%, szynka 60–65%, a warzywa i owoce 85–90%. Ponadto 100 g mąki dostarcza aż 320–340 kcal, czyli tyle, ile inne suche produkty zbożowe.

odżywianie, cukrzyca odżywianie, diabetyk.pl, odżywianie diabetyka,  dieta, żywienie, odżywianie

Składniki mąki

Największą częścią składową mąki są węglowodany – aż 60–75%. A jak wiadomo, właśnie węglowodany najbardziej wpływają na stężenie glukozy we krwi.

Mąka jest również źródłem białka roślinnego (zawiera go około 9%), którego aminokwasy dobrze uzupełniają się z aminokwasami białka zawartego w mięsie lub w produktach mlecznych. Zawiera bardzo mało tłuszczu (mniej niż 2 g w 100 g), a mąka razowa wnosi do diety spore ilości witamin B1, B2, E, folianów, a także potasu, żelaza, cynku, magnezu i manganu. Choć mąka biała również zawiera te składniki, to w o wiele mniejszej ilości. Dlatego warto poznać różne jej rodzaje.