Diabetyk | Odżywianie

INDYWIDUALNE ZAPOTRZEBOWANIE NA KALORIE

Indywidualne zapotrzebowanie na kalorie

  • Jeśli sprawdziliśmy, że rzeczywiście mamy nadwagę.
  • Jeśli zostaliśmy przekonani, że warto schudnąć.
  • Jeśli ustaliliśmy już tempo, w jakim chcemy wracać do prawidłowej masy ciała.

To przyszła teraz pora na ustalenie indywidualnego planu odchudzania.
Plan ten najlepiej jest opracować wspólnie z lekarzem i dietetykiem, ponieważ powinien on być dostosowany do płci (inny dla kobiet, inny dla mężczyzn), do wieku danej osoby, jej chęci i możliwości zwiększenia aktywności fizycznej, a także adekwatny do masy ciała, prawidłowej dla danej osoby, przy uwzględnieniu jej wzrostu.
Żeby utrzymać prawidłową masę ciała, bilans musi wyjść na zero.
Jeśli utrzymujemy prawidłową masę ciała, oznacza to, że nasz bilans kaloryczny jest zaplanowany prawidłowo, czyli energia (kalorie), którą uzyskujemy wraz ze spożytą w ciągu dnia żywnością, równa się energii, którą nasz organizm wydatkuje (na podstawową przemianę materii oraz aktywność fizyczną). Wówczas organizm nie ma nadwyżek kalorii, które magazynowałby w postaci tkanki tłuszczowej.
Są trzy metody odchudzania się:

  1. Można spożywać z pożywieniem mniej kalorii, niż wydatkujemy
  2. Można wydatkować więcej energii (czyli zwiększyć aktywność fizyczną), niż spożywamy jej z dietą
  3. Można połączyć te metody, czyli zmniejszyć kaloryczność diety i zwiększyć wysiłek fizyczny.

Określenie swojego indywidualnego zapotrzebowania na kalorie
Żeby obliczyć kaloryczność swojej diety w czasie odchudzania, najpierw musimy ustalić nasze dzienne zapotrzebowanie na kalorie wg norm, przy prawidłowej dla nas masie ciała, czyli takiej, przy której nasz wskaźnik BMI (zob. tabele prawidłowej masy ciała przy danym wzroście, „Diabetyk” nr 12) mieści się między 20 a 25.
W tabeli 1. i 2. przedstawione są normy dziennego zapotrzebowania na kalorie przy prawidłowej masie ciała.

Diabetyk dieta, diabetyk.pl - cukrzyca, odzywianie, diabetyk dieta, zdrowe odzywianie