Diabetyk | Styl życia

ĆWICZ CIAŁO W WODZIE

Ręce na biodra i maszerujemy w miejscu w takt muzyki – to często powtarzana komenda na zajęciach z aerobiku. Tym razem jednak ćwiczący są w czepkach i kostiumach kąpielowych, prowadzący musi przekrzyczeć nie tylko muzykę, ale i szum wody, a cała akcja rozgrywa się w basenie. Panie i Panowie zapraszamy na aqua aerobik!

Symbolem rytmicznych ćwiczeń przy muzyce do dzisiaj pozostaje Jane Fonda, wielka propagatorka tej formy aktywności fizycznej w latach 70. XX wieku. Od tego czasu aerobik ewoluował, pojawiały się kolejne warianty ćwiczeń, chociażby z użyciem hantli czy stepu. Przeniesienie ćwiczeń aerobowych do całkowicie nowego środowiska – do wody – to coś więcej niż kolejna wariacja dotychczasowej aktywności. To całkowicie nowa jakość wysiłku, dająca wiele nowych możliwości i przeznaczona dla szerszej grupy osób. Co ważne, wcale nie dla tych najszczuplejszych, najzdrowszych i najbardziej sprawnych.
Cukrzyca cwiczenia, diabetyk.pl - cukrzyca typu 1, cukrzyca typu 2, cukrzyca cwiczenia
Basen nie tylko do pływania
Z powodu braku infrastruktury typowej dla fitnessu w wodzie, zajęcia z aqua aerobiku odbywają się na pływalniach. Zazwyczaj jest to wydzielony dla osób ćwiczących zewnętrzny tor basenu. Instruktor demonstruje poszczególne ruchy „na lądzie”, grupa odwzorowuje je w wodzie. Ćwiczy się w specjalnych pasach wypornościowych, które utrzymują ciało na powierzchni wody, tak więc nawet osoby niepotrafiące pływać mogą z powodzeniem korzystać z wszystkich ćwiczeń, także tych na głębokiej wodzie. Dynamiczna muzyka oraz fakt, że temperatura wody na pływalniach oscyluje około 28–29 stopni, powodują, że chcąc nie chcąc, zaczynamy intensywnie machać rękami i nogami.
Dla przeciążonych stawów i kręgosłupa
Środowisko wodne powoduje odciążenie kręgosłupa i stawów, dlatego aktywność w wodzie polecana jest osobom z nadwagą i otyłością, które z powodu nadmiernej masy bardzo często skarżą się na bóle kolan, bioder, czy pleców. Dla nich woda pozostaje najkorzystniejszym miejscem ćwiczeń, ponieważ nie ma niebezpieczeństwa przeciążenia newralgicznych części ciała (np. kolan) podczas podskoków, skrętów, przysiadów, co jest realnym zagrożeniem chociażby podczas tradycyjnego aerobiku. Zaletą wody jest też to, że pozwala na rozluźnienie mięśni, a przez to na większy zakres wykonywanych ćwiczeń.