Diabetyk | Odżywanie

BOGACTWO ODŻYWCZE „DROBIAZGÓW”

„Drobiazgi”, jak nazwaliśmy orzechy, nasiona i pestki, są źródłem wielu witamin, m.in. E, B1, B2, niacyny (czyli witaminy PP), folianów i wielu składników mineralnych. Zawierają też dużo błonnika, dzięki czemu dodatek orzechów lub nasion czy pestek do posiłku zawierającego węglowodany, obniża jego indeks glikemiczny.

Cukrzyca odżywianie, diabetyk.pl, cukrzyca typu 1, cukrzyca typu 2, moja cukrzyca, dieta, odżywianie

Orzechy, nasiona i pestki zawierają dużo białka, mogą więc częściowo zastępować w diecie inne produkty białkowe, np. mięso. Zawarte w nich tłuszcze to głównie zdrowe jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Mogą być doskonałym dodatkiem do deserów, surówek i sałatki, a także do zup. Aby nie zwiększyć zbytnio kaloryczności diety, włączając orzechy lub nasiona czy pestki do menu, należy tego dnia zmniejszyć ilość tłuszczu dodanego. Należy wybierać orzechy niesolone, by nie zwiększać ilości soli w diecie. Powinno się jeść orzechy ze skórką, ponieważ około 50% przeciwutleniaczy zawartych w orzechach znajduje się właśnie w ich skórce. Jak dowiodły badania, 30 g orzechów spożywanych przynajmniej pięć razy w tygodniu zmniejsza ryzyko choroby niedokrwiennej serca (ChNS), która u diabetyków występuje 3–4 razy częściej niż u osób bez cukrzycy.

SKŁADNIKI ODŻYWCZE ZAWARTE
W ORZECHACH, NASIONACH I PESTKACH

TŁUSZCZE
Migdały, orzechy, nasiona i pestki są wysokokaloryczne, 100 g dostarcza 560–640 kcal. Zalecana dzienna porcja 30 g to ok. 200 kcal (ekwiwalent 1,5 łyżki oleju). Ze względu na to, że orzechy, nasiona i pestki zawierają sporo tłuszczu, powinniśmy – dodając je do swojego menu – zmniejszyć ilość oleju w diecie. W produktach tych znajduje się 44–63% tłuszczu, ale o korzystnym składzie kwasów tłuszczowych: jednonienasycone (JKT) oraz wielonienasycone (WKT) – tabela 1.