Diabetyk | Styl życia

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA W PRAKTYCE

Korzystny wpływ wysiłku fizycznego na stan zdrowia organizmu człowieka jest powszechnie znany.
Aby aktywność fizyczna przynosiła oczekiwane, dobre rezultaty, musi być prowadzona regularnie. I tu zazwyczaj pojawia się problem. Czasami barierą przed podjęciem aktywności wcale nie są ograniczenia finansowe czy napięty plan codziennych zajęć, którymi tak wiele osób próbuje usprawiedliwiać swoją bierność, ale przede wszystkim brak chęci i motywacji, a także brak wiedzy, np. przy jakich poziomach glukozy można ćwiczyć, jak intensywnie, jakie jest ryzyko niedocukrzenia? Itd. Postaramy się więc uporządkować wiadomości niezbędne do podjęcia decyzji o rozpoczęciu zdrowej aktywności fizycznej.
Cukrzyca cwiczenia - diabetyk.pl: diabetyk, cukrzyca typu 1, cukrzyca typu 2, cwiczenia
Sprawa pierwsza: konsultacja z lekarzem
Od tego trzeba zacząć. Lekarz prowadzący zna nasze ograniczenia związane z chorobą oraz wydolnością fizyczną naszego organizmu. Dzięki tej wiedzy pomoże nam ustalić rodzaj i intensywność aktywności fizycznej, aby była dla naszego organizmu bezpieczna i korzystna, biorąc pod uwagę stan naszego zdrowia, istnienie chorób dodatkowych i inne przeciwwskazania. Konsultacja lekarska jest szczególnie ważna – wręcz niezbędna – jeśli choruje się na cukrzycę od ponad 20 lat lub wystąpiły w trakcie jej trwania powikłania. Niektóre powikłania cukrzycy wykluczają pewne formy wysiłku – np. mając retinopatię nie powinno się wykonywać ćwiczeń, podczas których trzeba skakać lub możliwe są zderzenia (np. gry zespołowe). Świadomość swoich ograniczeń jest równie istotna jak samo podjęcie aktywności fizycznej.